Tjek lønsedlen, før fagforeningen gør det

I løbet af efteråret gennemfører fagforeningerne ofte det såkaldte “OK-tjek”, hvor de gennemgår deres medlemmers lønsedler for at se, om de er korrekte. Der er typisk fokus på pensionsopsætning, optjening af ferie, ATP-kode og fritvalg- og SH-opsætning, men der kan også være andre emner, de retter søgelyset mod.

Det er derfor en rigtigt god idé at gennemgå dine medarbejderes stamoplysninger, så du med selvtillid kan byde fagforeningen velkommen.

Bestil et servicetjek med en lønspecialist

Lad os sammen kigge din opsætning i DataLøn efter i sømmene og sikre os, at alt spiller.

Giv os et kald på 72 27 90 90, eller log ind i DataLøn og skriv en besked med ønsket tidspunkt for servicetjek via knappen nedenfor.

Skriv og book servicetjek 

Prisen for et servicetjek afhænger af, hvor mange medarbejdere, vi skal gennemgå, men starter ved 320 kr. for op til 4 medarbejdere. Find priserne for servicetjek på vores gældende prisliste.

Din tjekliste

Vi har lavet en overskuelig tjekliste, der guider dig igennem de data, du især bør holde øje med. Har du brug for hjælp, er du også meget velkommen til at bestille et servicetjek med en af vores dygtige lønkonsulenter ovenfor.

1. Pensionsopsætning

Er din virksomhed tilknyttet en overenskomst, er det vigtigt, at du tjekker, om procentsatsen er korrekt, og om der skal ske ændringer i løbet af overenskomstperioden. Er din virksomhed ikke tilknyttet en overenskomst, bør du tjekke ansættelseskontrakten for den enkelte medarbejder for at sikre, at du overholder den indgåede aftale med medarbejderen.

2. Ferie

Tjek, at ferietillægsprocenten er korrekt og i overensstemmelse med de indgåede aftaler, jvf. ovenfor. Tjek også op på, om du har udbetalt det ekstra ferietillæg korrekt (typisk i maj og august).

Vi anbefaler, at du tilmelder dine medarbejdere ferieregnskabet i DataLøn. Ferieregnskabet er en funktion i DataLøn, der sørger for, at flere af opgaverne omkring ferie håndteres helt automatisk, og at du nemt kan holde styr på optjente og afholdte feriedage, m.m. 

Vi anbefaler også, at du registrerer reduktion af feriepengegrundlag. Så bliver det meget nemmere for dig at holde styr på medarbejdernes ferie – både den optjente og den afholdte ferie.

3. ATP-kode

Tjek, at ATP-koden er korrekt for den enkelte medarbejder. Satserne er opdelt i forskellige bidrag alt efter medarbejderens timeantal, og hvordan medarbejderen er aflønnet:

  • månedslønnet
  • 14-dages lønnet
  • ugelønnet
  • løsarbejder

Du kan læse mere om ATP-satser og bidrag her.

4. Fritvalgsopsparing

Fritvalgsopsparinger kan komme i mange varianter og med mange forskellige formål. 

Har din virksomhed indgået overenskomst eller på anden måde indgået aftale med medarbejderne om en fritvalgsopsparing, er det vigtigt, at du tjekker op på, at beløb/procentsatser og udbetalingsperioder er overholdt. 

5. SH-opsparing

Søgnehelligdage (SH) refererer til helligdage, der falder på hverdage (ikke søndage). I forbindelse med løn og ansættelsesforhold bruges begrebet ofte i relation til betaling og opsparing af løn for disse dage. Medarbejdere kan få udbetalt en særlig SH-betaling for søgnehelligdage, og denne betaling kan registreres og administreres gennem specifikke løndele i DataLøn-systemet. SH-betalinger kan også være en del af en opsparingsordning, hvor beløb opspares og udbetales ved afholdelse af feriefridage. 

Det er vigtigt, at du tjekker, at SH-procent og SH-kode på medarbejderen er korrekte. Du kan læse mere om SH i DataLøns Supportcenter.

6. TIP: Bruger du rapportfunktionen?

Er du kunde hos os, og har du mange medarbejdere, er det en rigtig god ide at bruge vores fleksible rapportværktøjer til nemt og hurtigt at få overblik over, om alt ser ud, som det skal. 

Du finder rapporterne på forsiden af DataLøn under menupunktet ‘Bilag’.

Har du brug for tips & tricks til rapporterne, er du velkommen til at kontakte os på 72 27 90 90, så vi kan hjælpe dig i gang.

Skal vi hjælpe dig i mål?

Giv os et kald på 72 27 90 90, eller log ind i DataLøn og skriv en besked med ønsket tidspunkt for servicetjek via knappen nedenfor.

Skriv og book servicetjek

Prisen for et servicetjek afhænger af, hvor mange medarbejdere, vi skal gennemgå, men starter ved 320 kr. for op til 4 medarbejdere. Find priserne for servicetjek på vores gældende prisliste.