Alle virksomheder i Danmark skal lave lønindberetning for deres medarbejdere til eIndkomst. Dette giver det offentlige en bedre kontrol med udbetaling af sociale ydelser samt den enkelte lønmodtager bedre mulighed for at kontrollere, at lønnen bliver angivet korrekt.

Udover at indberette løn, A-skat og AM-bidrag skal man huske at indberette ATP, løntimer og feriepenge.  Grunden til at der skal indberettes løntimer/arbejdstimer, er at det offentlige og A-kasserne bruger de indberettede oplysninger til at udregne dagpenge, efterløn mm.

Hvilke lønindberetnings frister skal man overholde?

Når man laver lønindberetning er der visse deadlines der skal overholdes. Det afhænger af om virksomheden er tilmeldt månedlig eller sporadisk angivelse. Hvis virksomheden ikke er tilmeldt lønindberetning, kan det gøres på virk.dk.

Månedlig angivelse:

Virksomheden skal angive oplysninger til eIndkomst hver måned. Det er vigtigt at huske at gøre dette, selvom der ikke udbetales løn. Hvis der ikke udbetales løn, skal der i stedet laves en nulindberetning. Husker man ikke det modtager virksomheden et gebyr på 800 kr.
DataLøn har en automatisk funktion som sørger for at lave nulindberetning, hvis virksomheden ikke udbetaler løn en måned. Så behøver du ikke selv, at huske den indberetning.

Sporadisk angivelse:

Er virksomheden tilmeldt sporadisk angivelse, skal der kun indberettes til eIndkomst, når der udbetales løn. Det kan være en fordel, hvis virksomheden ikke ved i hvilke perioder, der skal udbetales løn.
 
Men hvilke løn deadlines skal du så overholde? Den generelle tommelfingerregel er, at du skal lave lønindberetningen, 2 bankdage før lønnen skal stå på kontoen.

Hvis du har medarbejdere som skal have det samme i løn, måned efter måned, har du mulighed for at opsætte en automatisk lønindberetning i DataLøn. Så sørger systemet for at indberette og udbetale løn og alle andre oplysninger helt automatisk. Dermed skal du kun ind og gøre noget ved lønnen, hvis medarbejderen skal holde ferie eller der sker andre ændringer.

Lønindberetning til Danmarks Statistik

Danske virksomheder, kan blive udvalgt til, at indberette lønstatistikker til Danmarks Statistik. Lønstatistikken laves for at kunne få detaljeret viden om hvordan lønnen bliver fordelt på tværs af stillinger, brancher, uddannelser og meget mere for hele arbejdsmarkedet. Det kan du læse mere om her.

Hvis du bruger DataLøn, behøver du ikke at bekymre dig om, at huske lønindberetningen. Det eneste det kræver er, at du aktivere et felt, hvis din virksomhed er blevet udvalgt. Derefter sørger systemet for automatisk, at indberette oplysningerne til Danmarks Statistik.

Lønindberetning i DataLøn

Når du skal indberette løn er der er der mange ting du skal holde styr på. Derfor har DataLøn gjort meget ud af, at det skal være nemt at behandle lønindberetningen, samtidig med det skal være fleksibelt, så det passer til dine behov. Det er ligegyldigt om du er en lille eller stor virksomhed, med få eller mange ansatte.

Automatiske funktioner og indberetninger, gør dit liv lettere og hjælper dig med at udbetale den korrekte løn til tiden. Vi sørger for at SKAT, ATP, barselsfonde, feriefonde, pensionsopsparinger og meget mere, får indberettet de korrekte oplysninger, helt automatisk.

Det er lønindberetning uden besvær.

Prøv 3 måneder uden binding