Hvorfor lave mere end du behøver?

Mobilitet, mobile medarbejdere og mobile arbejdsgange. Hvad betyder det egentlig for dig og din forretning? Det får du svaret på her. Og så inviterer vi dig til at prøve en gratis app, der gør din hverdag nemmere.

Hvem gider at bruge tid på at lave løn? Ingen! Hverken medarbejdere eller ledere. Det er bare noget, der skal gøres.

Dette simple faktum har gjort mobile løsninger til personaleadministration populære. For med en smartphone i hånden kan registreringer af eksempelvis timer, fravær, rejser, kørsel og udlæg i dag nemt klares med få klik.

Hjælp til selvhjælp
Den helt store gevinst ved at anvende mobile løsninger til administrative opgaver er, at medarbejderne selv kan udføre opgaven. Og de kan gøre det med det samme.
Når de er på kundebesøg, kan de bruge en app til at registrere, hvor mange timer de har brugt, hvilken sag timerne skal registreres på, hvilke udlæg de har haft osv.
De oplysninger kan blive sendt videre til deres chef, som godkender registreringerne og vupti, så ryger det hele videre til lønbogholderen. Virksomheden får sine bilag digitalt. Medarbejderen får sin løn til tiden. Alt er korrekt. Alle er glade.

Frigiver tid til andre opgaver
Udover at slippe for kruseduller skrevet med pen og papir, dobbeltarbejde og fejl i indtastningerne, så er der faktisk en anden gevinst ved at indføre mere mobile arbejdsgange i virksomheden.
Det siger Elise Stanley Brevald, som er User Experience Specialist i Bluegarden.

“Jeg ved godt, at når man nævner mobilitet overfor en virksomhedsejer, tænker de primært på at effektivisere arbejdsgange. Og det er også helt rigtigt, at man kan spare penge ved at digitalisere mange af de daglige registreringer.”

“Men for lønbogholderen handler det også om at gøre hans eller hendes hverdag lidt sjovere. For når man ikke er begravet i manuelle indtastninger, har man lige pludselig tid til at kaste sig over mere interessante opgaver i virksomheden.”

Opgør med vanerne
Én af de største udfordringer ved at blive en mere mobil virksomhed er opgøret med vanerne.

“Det kan være en stor mundfuld at gå fra én måde at udføre sine arbejdsopgaver på til en helt anden. Det handler om at acceptere, at ændringer tager tid, og så ellers opfordre medarbejderne til at blive ved med at bruge løsningerne. Så vil de ret hurtigt opleve gevinsterne,” siger Elise Stanley Brevald.

De fleste kan eksempelvis godt se fordelen i, at de ikke længere behøver at køre forbi kontoret for at få tildelt deres arbejdsopgaver eller lave timeregistreringer. Det kan alt sammen ordnes fra bilen. Hvis man har den rigtige app.

Kom i gang med SmartLøn
Du skal anvende lønløsningen DataLøn for at få adgang til SmartLøn-appen. Appen henter du nemt i App Store eller Google Play.

Se, hvordan Midtsjællands Byggeservice sparer tid og penge med SmartLøn ->

Ved du, hvad dit lønsystem skal kunne? Få en tjekliste her